Träna med magväska och rätt teknik

Har du som nyårslöfte att komma igång med din träning, kanske genomföra ett marathon så småningom eller ett triathlon-lopp?

Om du är en person som gillar att cykla eller springa längre distanser, är förmodligen en skön och praktisk midjeväska samt triathlon något för dig. Kanske är det ett nyårslöfte att komma i form och genomföra ett lopp? Men hur blir du bra, snabb och stark egentligen?

Så blir du bättre på löpning, simning och cykling

Triathlon är en gren med tre olika grenar i sig, som det går att höra på namnet. Däri ingår löpning, simning och cykling. Det är med andra ord en rejäl ansträngning att genomföra ett sådant lopp. För att bli tränad och redo är rådet att börja mjukt och inte för hört, träna oftare snarare än längre pass, det vänjer kroppen, var försiktning eftersom det är en belastning på kroppen att till exempel springa långa sträckor, planera så att träningen verkligen blir av, samt börja tänk på tekniken redan i början, spring med stolt hållning och jobba med armarna samt ta inte för långa steg. Dessa råd kommer från löparcoachen Petra Kindlund som sprungit på elitnivå i många år, ta del av fler råd på SVT. Glöm inte ort sim- och cykelträningen som gärna bör kombineras med styrketräning.

I en artikel i MåBra finns följande råd för att komma igång och hitta löparglädje:

Det ska vara energigivande och kravlöst att springa. Utgå därför från dig själv och dina förutsättningar, inte från vad andra gör. Många mår bra av att ha ett mål med löpningen, försök hitta ett som passar dig – MåBra

Fler tips går det att få här.