Kost och kosttillskott för extremsportare

Den som tränar hårt inför extremsporter som triathlon eller liknande utsätter sin kropp för stora påfrestningar. I de sammanhangen kan det vara väldigt bra att komplettera en gedigen kost med olika typer av kosttillskott.

Den som inte tränar och äter en relativt omväxlande kost behöver i regel inte ta några extra kosttillskott. Det finns också vissa typer av kosttillskott som du ska se upp med, men med ett tillskott från www.vitalplus.se har du säkerställt att du får i dig alla vitaminer och mineraler som du behöver för hård träning.

Bland de mer specifika tillskotten som kan vara bra att ta om du tränar hårt, finns C-vitamin. Om du tränar hårt kan C-vitamin bidra till att stabilisera ditt immunförsvar, vilket kan försvagas tillfälligt i anslutning till träningen. B-vitaminer är också de ett bra komplement, de går dessutom inte att överdosera då allt eventuellt överskott av dem försvinner ut med urinet. Magnesium är ett annat tips som bidrar till att förbränningen och nervsystemet fungerar som de ska. Mineralet kan dessutom minska känslor av trötthet och utmattning – och alla som tränar hårt vet vilken enorm skillnad det kan göra att ha känslan av att orka längre.

Många äter för lite

Enligt en nyligen genomförd studie är det så många som sex av tio som tränar och som samtidigt äter för lite. Författarna till studien menar att skälet är att även de som idrottar mycket påverkas av kostråd i medierna, kostråd som typiskt sett riktas till människor som inte tränar. De som tränar extremsporter har vanligen bättre koll på vad deras kroppar behöver, men det finns säkerligen de som äter för lite även i den gruppen. Det är lika lätt att underskatta hur mycket du behöver äta när du tränar hårt som det är att överskatta din förmåga att förbränna en chokladkaka när du tränar för lite.