Höj motivationen under dåliga träningsdagar

Även den mest sporrade personen kan uppleva dagar då man helst vill sätta sig i soffan och äta godis istället för att ge sig ut i träningsspåret. Om din kropp är trött kan det dock vara läge att lyssna på den, men normalt sett så behöver du bara en liten spark i baken för att komma igång. Här får du lära dig hur.

Ring en kompis, sätt på din favoritmusik eller hitta rätt träningsutrustning som får dig att vilja använda den på en gång – det finns mycket som vänder den uttråkade träningsmänniskan till en ny Gunde Svan som helst tar 3 turer i skidspåret när alla andra tar 1.

träningslustSå höjer du motivationsfaktorn från 1 – 100 på en mikrosekund

Hur du boostar dig själv under träningen eller före passen för att utföra ett så bra fysiskt jobb som möjligt, är helt individuellt. Sammantaget brukar dock flertalet gå efter någon eller några punkter i listan nedan.

  • Välj en tidpunkt på dygnet som känns bra för dig och håll dig till den. Vissa är morgonmänniskor och tycker om att få träningen överstökad redan på morgonkvisten, medan andra helst beger sig till gymmet strax innan stängningsdags.
  • Ät en lätt kost under träningsdagarna. Ju tyngre mat som skumpar runt i magen, ju långsammare och tråkigare blir passet och du känner motivationen tryta redan efter maten.
  • Gör en musiklista som kickar igång din träningslust.
  • Följ gärna träningsbloggar eller försök omge dig med människor som tycker om träning. Ju mer du får inspiration, desto mer vill du hänga på. Är du dessutom tävlingsmänniska så brukar det här rådet fungera ännu bättre.

Hitta ett meningsfullt värde med din träning

Enligt forskning spelar många yttre faktorer in för att hitta motivation till träningen. Det kan röra sig om en löneförhöjning för personalen eller någon annan morot som får oss att storma iväg till gymmet. Det är dock det inre värdet och meningsfullheten i träningen för varje individ som skapar rutin i motion. Personen som tränar måste därför finna ett värde i det han/hon gör såsom att sömnen blir lättare, välmåendet stiger eller att man känner sig attraktiv. Det är sällan som folk tycker att träning är riktigt roligt, såvida det inte rör sig om en hobby. Vad som får just dig att vilja fortsätta kan bara du veta…